Saturday, September 15, 2007

News from the weirdest press in Sweden

VERTIGO FÖRLAGS NYHETSBREV, 15 SEPTEMBER 2007
http://www.vertigo.se
Ballard och Ian Curtis! – Salka Sandén i Lund ikväll!
FÖRORD
Knipmagade Knumpan,

det tog en vecka att hämta sig från den sanslösa releasefesten för Gunnar Blå. Edenborg sjöng – iförd jeansskjorts, blåa stayups och blå sammetsblus – två sköna låtar: Blå sammet och Mamma blå (mp3:or på väg). En och annan blev psykotisk och sprang omkring och viftade med armarna. Det var ett spektakel. Särskilt smurfhitsen hetsade upp massorna.

Två nya böcker:


Den första är del 2 i vår nya serie med musikböcker, Deborah Curtis bok om Ian Curtis och Joy Division: Beröring långt ifrån. Filmatiseringen av biografin – Anton Corbijns Control – hade premiär i Cannes och har överhöljts med beröm och priser. Till Sverige kommer den i januari. Boken innehåller också alla Ian Curtis texter. En och annan tycker denna (och Lemmys självbiografi) ligger utanför Vertigos område, men jag säger som alltid: jag ger ut dom böcker jag själv vill läsa, dessutom håller jag Joy Division som en av musikhistoriens främsta skönhetsmaskiner.

Den andra nya boken är nummer 15 i "Överträdelsens klassiker" och jag vill påstå att det är en av de allra starkaste texter jag någonsin har haft glädjen att få ge ut. J G Ballards Skändlighetsutställningen (The Atrocity Exhibition) med förord av William Burroughs har märkligt nog aldrig översatts tidigare. Den här texten har förändrat mina sinnesorgan och min syn på erotik. Med K G Johanssons översättning och efterord och Annika von Hausswolffs omslag är den en på alla sätt ypperlig bok.

Stormtrupperna betalar ett skamligt lågt pris för dessa böcker (130:- tillsammans).

Och nu en påminnelse: ikväll 15 september göra Salka Sandén ett framträdande i Lund och berättar om och läser ur sin fantastiska Deltagänget. Speklaklet äger rum under den s k Kulturnatten på India Däck, Stora Algatan 3. Salka står på scenen från kl 20.00 - gå dit och lyssna och få en signering!
Allt för denna gång. Glöm inte att drömma en massa våta drömmar nu! Det är en del av hösten.

Vertigomannen.

0 Comments:

Post a Comment

<< Home